Provkörning av fossilbil

En ung man på jobbet tipsade mig om Tesla-klubbens satir rörande fossilbilar. Mycket roligt, men det finns också en tragisk verklighet bakom, eftersom motsvarande görs på fullaste allvar när fossila motorjournalister provar elbilar. Ett utdrag ur fossilprovningen:

Vi anslöt munstycket till bilen, men inget hände. Säljaren förklarade då att vi måste betala för att kunna tanka! Ungefär som de där extremt dyra snabbladdarna som vissa elbolag har satt upp. Efter att vi drog kreditkortet i läsaren påbörjades så tankningen. Det gick extremt fort! På endast någon minut fylldes bensintanken till max! Men det fanns två räknare på pumpen: en som visade antal liter vi har tankat och en som visade hur mycket det kostade oss. Och kostnadsräknaren snurrade så snabbt att vi knappt kunde hänga med i takten! Visst fyllde vi tanken full på två minuter, men det kostade oss också ofattbara 300 kronor! En full laddning skulle alltså kostat oss det dubbla – hela 600 kronor! Vi förbannade oss att vi tydligen valde ett av de dyraste ockerställena i Sverige, och började fråga säljaren vilka alternativ det finns? Hur mycket kostar det att tanka hemma och vilka gratisställen finns det?

Hihi! Jag har alltid undrat hur det kan komma sig att det på Tekniska museer finns elbilar av farmor-Anka-snitt från typ 1905 som gick som taxibilar i New York med en räckvidd av 5 mil, men att teknikutvecklingen därefter avstannade. Alltid har man fått höra att det var batterivikten och räckvidden, men det borde man kanske kunnat förbättra lite utan att det skulle gå 100 år först?

Tesla-klubbens provkörningsanteckningar finns här.

Lämna en kommentar

Filed under Diverse, Kultur och nöjen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s