Vägra kristen kontakt!

Det nya högerspöket i svensk rikspolitik är Ebba Busch Thor, partiledare för det kristet fundamentalistiska partiet i riksdagen. Efter att ha blivit vald kom genast bockfoten (sic!) fram och hon började dilla om samvetsklausul rörande abort, alltså i praktiken en abortinskränkning. Detta ledde till en rakryggad motreaktion från en läkare och ortopedchef vid namn Dan Johannesson, som jag i högsta grad härmed ber att få instämma med, åtminstone i den här frågan. Läkaren tog sig för att raljera om att man kanske ska vägra behandla kristna och en del av hans uttalanden finns återgivna i artikeln i DN som behandlar affären. Saxat från artikeln:

”Jag vägrar från och med nu att vårda kristna” som reaktion mot Busch Thors uttalande i Aftonbladet. Skälet till hans vägran – som enligt honom var ett ironiskt uttryck avsett för att skapa debatt – är hans ”personliga okränkbara övertygelse att [kristna] har en inre demon som kan skada och kränka mig”.

[…]

”Som naturvetare och antiteist ser jag det som djupt stötande att ha politiker med djup tro. Gudar (oavsett sort) finns inte och kommer aldrig att finnas. När man i sin livsgärning och önskan om att styra andra människor lägger till trams som övertygelse om det övernaturliga bör man hålla sig ifrån politik”, skrev han på Facebook för knappt två månader sedan.

Tydligen har den s.k. turbulensen gjort att han slutar som chef, vilket jag beklagar.

Men jag har fått den lysande idén att även på mitt jobb undersöka om folk jag kommer i kontakt med är kristna och således har en inre demon som kan skada och kränka mig. Högst sannolikt är detta fallet och jag måste i så fall av ren självbevarelsedrift och i enlighet med arbetsmiljölagen avhålla mig från kontakt med dessa personer, eftersom jag riskerar att få skador i huvudet av irreparabel karaktär från den kristna demonens blotta tankekraft. Trams? Javisst!

Om Busch Thor och uttalandet kan man läsa här i Aftonbladet.

 

 

4 Comments

Filed under Politik, Religion

4 responses to “Vägra kristen kontakt!

  1. Per Olsson

    Jag tror att jag hittade en bild på dig precis.

    • Tyvärr, Per Olsson, ingenting stämmer. Jag ogillar stockholmare, neofeministiska förvillelser och alla former av religiöst trams. Apple är alldeles för dyrt och används av kreativa personer, ej att förväxla med kreationistiska moroner. Själv är jag omvittnat icke-kreativ tekniker. Vänsterpartiet ligger alldeles för långt åt höger, är ju för fan nästan snälla småsossar. Det enda som stämmer lite grand är propaganda-affischen från USA, eftersom dess avsikt när den gjordes var att höja USAs krigsinsats, senaste (sista?) gången USA kunde rättfärdiga en sådan.
      Har du gjort den själv? Ändra i så fall till runda glasögon, finns inte en chans att jag överger min vänsterintellektuella image. Och hälsa gärna på när du har vägarna förbi, vem du nu är. (kanske kan säga hej när du ska äta frukost?)

  2. Henning

    “Tramset” står du för, Kd har ju faktiskt inte föreslagit att barnmorskor ska kunna neka kvinnor abort. Allt som har föreslagits är att vårdpersonal som inte klarar av den arbetsuppgiften ska kunna byta den mot mer av övriga. Ingen abortsökande kvinna skulle riskera att möta en abortvägrare i en abortsituation.

    En mera saklig och rationell analogi vore således snarare att du ber din chef om arbetsuppgifter där du inte riskerar att komma i kontakt med kristna. Åtminstone om du vill debattera på en högre nivå än grundskolans.

    • Men den nya partiledaren har uppenbarligen åsikten att barnmorskor ska kunna tillämpa en samvetsklausul, vilket såvitt jag förstår betyder att just den individen ska kunna vägra utföra/medverka till aborter. Jag får den uppfattningen efter att dels lyssnat på intervjun som Aftonbladet gjorde, dels läst deras artikel jag länkat till i inlägget ovan. Passusen att detta ska lösas på arbetsplatsen utgår rimligen från premissen att det ständigt finns mer än en barnmorska tillgänglig, alltså kan den här individen endast arbeta där det finns dubbelbemanning hela tiden hen jobbar. Måttligt verklighetsbaserat.
      Att KD inte lagt detta som ett faktiskt förslag i riksdagen (än?) är mest hårklyverier eftersom partiledaren gjort en tydlig intentionsdeklaration.

      Grundskolenivå räcker mer än väl för detta, eftersom alla religioner är trams, liksom slagrutor, homeopati och astrologi.

      Jag tror jag ska fråga min chef med dina formuleringar ovan, eftersom de är något mer realistiska än de jag plankade från läkaren i Kalmar. Återkommer i mån av tid med svaret.

Leave a Reply

