Hjälp! Polis!

Man kan numera fråga sig om man ska skratta, gråta eller gömma sig när man ser en polis. Jag har också länge undrat hur många av dem inom denna kår vars sympatier tidigare låg klart åt den konservativa högern, som nu förflyttat sig in i de rasistiska tassemarkerna. Jag blir åtminstone störd över Henrik Arnstads senaste artikel i Aftonbladet. Arnstad har skrivit en bok, Älskade fascism, och ligger rimligen ganska pyrt till hos ultrahögern. Därför är hans artikel oroande. Ett axplock:

Polisen var vänlig och nyfiken, då jag först fick förklara vad Twitter är för något. Angående min anmälan om ”nackskott” var polisen dock pessimistisk:

– Åklagarna tycker inte om sådana här saker, de lägger ner det direkt.

 Jag berättade att jag fått annan information från regeringen. Men polisen lät sig inte imponeras – och hade rätt.

Ett par dagar efteråt kom brevet: Beslut: Förundersökningen läggs ned.

Skäl: Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen.

Motivering: Vidare utredning förväntas ej leda till att brott kan styrkas eller åtal väcks.

Artikeln finns här.

1 kommentar

Filed under Politik

One response to “Hjälp! Polis!

  1. A. Gramsci

    Jag bevittnade en stöld mot mig själv begången av två gentlemän av lindrigt nykter typ. Jag sprang ikapp förövarna och lyckades med hjälp av ordningsvakter dels få tillbaka nästan alla mina grejer, dels lämna över dem till kamraterna i polisen. Det dröjde kanske 4 dagar innan jag fick brev från åklagaren att förundersökningen var nedlagd p.g.a. brist på bevis. Jag hörde av mig till polisen, och de konstaterade att det var en sjuhelvetes jävla tur att jag – mot lagen – tvingade tjuvarna att ge mig mina grejor tillbaka innan polisen kom. Annars hade polisen tagit dem i beslag och återlämnat dem till tjuvarna vid förundersökningens nedläggelse. Polisen suger.

Kommentera

