Film för dem över 40

Rubriken syftar på den typ av film som gjordes förr i tiden. Jag brukar numera kalla dem för vuxenfilm, vilket för en tid sedan gav upphov till följande mini-drama på Hemmakväll. Jag stegar in och har för avsikt att köpa lite godis, just den typ av godis som jag gillar, men inte ungarna. Upptäcker att butiken numera är en godisbutik, med lite film i skymundan på de bakre hyllorna. Plockar lite romerska bågar i en påse, men på väg mot kassan tänker jag att jag bör kolla filmhyllorna. En snabb koll ger resultatet att hyllorna inte innehåller något för mig. Stegar mot kassan med min lilla påse godis.  Kassan sköts som sig bör av två unga damer, kvittrande, målade, blonda, i 20-års-åldern-ish. (ni vet hur dom ser ut…).

Jag är helt ensam i butiken med de unga damerna, vilka således kan avbryta sitt kvittersamtal och ta hand om kunden. Påsen på vågen, sedvanligt kundkvitter:

Ung Dam:  Tvåhundratolv gram, det blir sextonochfemtio!

Jag: Det var dyrt, hur ska jag motivera en sån oerhörd utgift för något så onödigt?

Ung Dam: Det klarar du säkert!

Jag: Jag tror du har rätt, jag får dra ner på sms resten av veckan.

Ung Dam: Något annat?

Jag: Nej, jag hade tänkt hyra en film, men det visar sig tyvärr att det inte längre produceras vuxenfilmer, så jag låter bli!

Den unga damens kroppshållning och attityd förändras härvid uppenbart, hon blir hastig i rörelserna och får ett surmulet uttryck, knappar in, får betalt via kort, vänder sig demonstrativt mot kollegan. Jag tar min påse och går ut och tänker att hon blev sur för att jag tramsade för mycket.

Det är inte förrän jag är halvvägs hemma som det slår mig, där jag går mumsande på mina romerska bågar. Helvete! Förr i tiden var begreppet vuxenfilm en omskrivning för porrfilm!!! Gissningsvis har detta på något sätt kommit till Ung Dams kännedom och således tror hon att jag är en gammal snuskhummer! Hon har förvisso rätt, men det var inte min avsikt att visa detta. Min enda avsikt var att påtala att det numera inte görs filmer för folk som i sin ungdom gillade Fassbinder, Antonioni och Kubrick.

Nåväl, jag har nu sett en sådan film, vilken jag med viss tvekan rekommenderar till min magra och tunna läsekrets. Filmen heter The Homesman och är vid påseendet av omslaget en traditionell USA-rulle, en western med Tommy Lee Jones. Detta är fel, det är en kulturfilm med relativt låg kill-ratio per minut, vilket gör att varning utfärdas för åtminstone en person  i bekantskapskretsen.

****  SPOILER NEDAN ****

Filmen hade fått mycket högt betyg om  den inte dras med en del saker som är orealistiska. Framförallt är det en scen ganska tidigt som gör att jag tappar tråden. Hillary Swank spelar kvinna i nybyggarland kring 1850. Hon är ogift och driver ensam en gård som tydligen är både välskött och lönande. Stället är propert. Hon är inte förmögen, men har det bra ekonomiskt. Efter att ha kammat sitt långa hår så att det ser ut som i en reklamfilm, lagar hon god mat åt en gäst som kommer på besök i kvällningen. Det är en granne, även han ensamstående, med en liknande jordbruksfastighet. Killen ser ut som en tönt från landet och beter sig så också. Efter ett tag friar Swank till tönten, och berättar om sina fördelar som ett gott parti, alltså gården och ekonomin. Killen tackar omedelbart nej, med motiveringen att Swank är “plain” och att han tänker åka och skaffa en fru österut!!!

För den som ser Swank i den här scenen är det uppenbart att killen är mentalsjuk, helt klart värre däran än vissa andra mentalsjuka som senare uppenbarar sig i filmen. Trovärdigheten dör en hel del, om man säger…

Men se den. Ändå.

Leave a comment

Filed under Kultur och nöjen

Leave a Reply

