Den insiktsfulle och rolige Flygt

Jag är trög, jag vet. Motvalls också. Detta leder till att när folk jag anser är dumma i huvudet läser en massa saker och berättar det för mig, tenderar jag att undvika de titlar som är i ropet för tillfället. Således, när Dan Browns ”Da Vinci-koden” lästes av både kreti och pleti, samt att detta förkunnades entusiastiskt med tillägget ”Du har väl läst den också?”, svarade jag att jag kanske tänker läsa den men inte nu. Jag läste den ett år efter hysterin, som dock knappt hunnit lägga sig. Det är något av det sämsta skit jag någonsin läst ut, och enda anledningen till att jag fortsatte läsa var att det var stor text och korta kapitel, samt att jag tänkte att en miljard flugor kan inte ha fel, skit måste vara gott! Det var det inte, visade det sig, och Dan Brown måste vara den sämste ”författaren” i världshistorien i förhållande till såld upplaga? (En märklighet som rimligen härrör från engelskans imperialistiska erövring av vardagsspråket är att boktiteln ovan på svenska vanligen skrivs med bindestreck, men att omslaget saknar sådant, alltså hemskheten Da Vinci koden …)

Nåväl, till saken (tror jag). Som läsaren kan se i sidopanelen återfinns Flygts troligen mest kända verk som senast lästa, alltså Underdog och Outsider. Att jag till slut närmade mig dem trots att författaren fått Augustpriset är en arbetskamrats förtjänst, hon visade mig ett avsnitt av Outsider hon trodde jag skulle gilla i den pocketversion hon  köpt och som hon generöst erbjöd sig att låna ut. Emellertid var jag då givetvis tvungen läsa förstudien från nittiotalet först, och efter att ha läst båda verken är jag beredd att ge ett högt betyg för insikterna i Malmös och Lunds olikheter, barns syn på lärande och lärare, klasskillnadsmarkörer och politisk klarsyn. Eller mera precist, jag gillade båda. De eventuella reservationerna kan jag hålla för mig själv, nöjer mig med ett par kanske lite för långa citat som fått mig att skrocka nöjt, båda från Outsider.

Huvudpersonen Johan Kraft samtalar med sin lite vinddrivna kusin Kristina rörande hennes planer att utbilda sig. Han påpekar att det inte är drop-in på universiteten och hon hävdar att hon har betyg att söka till juristlinjen:

Har du?

Ja, eller till ekonomlinjen i varje fall.

Här skulle vi kunna göra ett avbrott för att upplysa Kristina och den godtrogna allmänheten om att ekonomlinjen kan vem som helst klara av som är rimligt läskunnig, har ett huvud att bära mössa på och förmågan att hålla sig vaken två timmar i sträck, det sista på grund av att den bedövande tråkigheten förmodligen är den största utmaningen.

Pocketupplagan, s 249.

Mitt garvande här hade troligen skrämt livet av katten, om vi hade haft någon. Hamstern är redan död, dock av ålderdom, inte skrattsalvor.

Lite senare beskrivs valet när Bengt Westerberg som god liberal vandrade ut från en studio och en soffa för att inte beblandas med rasister. I samband härmed gör Flygt och hans alter ego (?) Kraft en del reflektioner om hur illa det kan gå när tid förflyter och minnet fördunklas:

… ett litet russin till justitieminister som inte upprörs över att tusentals demonstranter vandrar Stockholmsgatorna fram under fladdrande nazifanor men däremot över att de av polisen hindras från att nå ända fram till Karl XII-statyn i Kungsan och en invandrarminister som anklagar kosovoalbaner för att vara stöldbenägna, brunskjortorna gör sin entré, och tillsammans med ett dussin likasinnade samvetslösa pirater rekryterade ur högerpolitikens elitstyrkor tar det inte lång stund att ränna landet i botten med gasen fastlåst, men allra mest överraskande är att vi ett drygt decennium senare aningslöst röstar fram samma bindgalna träbockar igen, denna gång anförda av en man som inte tycks behöva mer intellektuell stimulans än en genomsnittlig tolvåring i hjälpklass, lika mycket personlighet som en platteve och vars kulturella referens är en sextiårig sångare med solglasögon som peakade sina konstnärliga bedrifter med att få ”fula gubbar” att rimma med ”snubbar”, en slug taktiker , med andra ord, som alltid har ställt ett annat ord bakom det han säger, ledare för den hjärtlösa skock ärthjärnor som vi släpper fram inte bara en utan två gånger som om vi inte kunde få nog av självbestraffning för våra synder, ner ordentligt med ansiktet i fekalierna, trots att vi fått svart på vitt vad förnedringen betyder …

Pocketupplagan, s 360.

Mycket jag inte visste om ”mannen utan egenskaper”, som dock lyckades få bort en del av högerns fixering vid militarism och vars ”arv” åtminstone ett litet tag till håller detta nyliberala skitparti borta från de värsta excesserna i xenofobi. I övrigt har han gjort överanvändandet av ordet ”säkerställa” till en landsplåga, dessvärre har detta anammats av en oroväckande stor del av dumsossarna och journalistflocken i hufvudstaden.

Flygt skriver förresten ofta som ovan, meningar i talspråksdräkt som sträcker sig över flera sidor med endast kommatering. Man känner riktigt hur karln är i gasen med vin och ost i en korridor på Smålands och håller upprörda monologer. Den här gången stör det mig konstigt nog inte, kanske för att jag känner ingen mig?

Läs! (ja, jag vet, alla andra har redan gjort det…)

8 kommentarer

Filed under Kultur och nöjen, Politik

8 responses to “Den insiktsfulle och rolige Flygt

  1. Bäste barnilsson.
    Det här var riktigt roligt att läsa!

    • Tack, Frasse. Jag hoppas katten överlevde. Jag har ofta stort nöje av Lunds Stolta, även om dess redaktör stundom spår(vägsspår)ar lite fel. Ska använda din kommentarsfunktion om den funkar.

  2. Så klart du inte håller med mig i spårvagnsfrågan. Du är ju en gammal sovjetare som är van att följa de räls överheten lade ut för dem/er. Jag lovar på stående fot att aldrig någonsin ens under pistolhot köpa en spårvagnsbiljett tillbaka till medeltiden. Säg mig, hur gör du när du och din familj skall ta en skogspromenad? tar ni tåget till bokskogen då, eller kanske rent av till Falsterbo om ni skall bada? Aj fan, finns ju inga stationer där…Tar ni med er egna räls då?
    Frihet barnilsson,,,Frihet!,,,,,Bil=arbetarens frihet…. spår=fängelse!

    • Snark! Bil = Frihet för den fete och rike. Spår = Frihet för alla.
      Fossilt bränsle föredras också av stofiler, borgarsvin, förbifartsstockholmskretiner och bakåtsträvare i största allmänhet.

    • Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har sagt att tåg eller spårvägar eller flyg eller för den delen biljävlar fungerar utan underhåll?

      • A. Gramsci

        Franzéns invändning är felfri. Man måste utgå från verkligheten, inte kartan eller allmänt önskedrömmande av Disney-typ. I den verkliga, icke-Disney-världen, fungerar inte kollektiva persontransporter av olika anledningar. Man kan önska att anledningarna inte finns, men önskningar i pissande hällregn på en övergiven tågstation med lok och spår som inte tål tre av fyra årstider står sig slätt mot exempelvis en PRIVATÄGD Golf 1.6 mk V som Monsieur håller sig med.

      • hmpf, jag anar en konspiration mot min oförvitliga person. Min vagn är påtvingad i form av arv, medan vissa jag känner helt frivilligt köper USA-tillverkade PRIVATBILAR…

Kommentera

