Verklighetsflykt

Min tilltagande ålder och därmed trötthet, har gjort att arbete och familj och (framförallt) sömn har sysselsatt mig bortom bloggandet en period. Resignationsinlägget om sakernas tillstånd för ett tag sedan har under övrig tid lett till verklighetsflykt i form av schack och travspel. Bloggkollegan Frasse har jag inte orkat läsa på två veckor och därför är det med viss förvåning jag hos honom ser en liknande utveckling och jag citerar Frasse från lördagen 31 januari, när det var V75 på Axevalla.

Lopp 1. Här ödslade jag 4 streck. Jag hade visserligen vinnaren som var helt överlägsen men mina andra hästar kunde lugnt uteslutits, stannat i stallet och vilat.

Lopp 2. Återigen sker en större skandal inom svensk travsport. I detta lärlingslopp körs favoriten Asterix Hornline av den felande länken Frank Nilsson. I första kurvan märker Frank att han som så ofta förut kommit på vingel i livet och hamnat ohjälpligt till i tredjespår. Då bestämmer sig hjälten för att fälla ner skygglapparna på sig själv, dra i vänstertömmen, och fullständigt massakrera hästen innanför för att på så sätt få komma ner i andraspår! Asterix Hornline får med hjälp av denna manöver en gynnsam löpning och är först i mål, men jag är lugn då jag tar det för självklart att han kommer att diskas för trängning och att segern i stället kommer att gå till tvåan i mål som jag har och endast är streckad på 8 % av kupongerna. Efter ett par minuter bestämmer sig dock den korrumperade Axevalladomaren för att låta Frank behålla segern! I de flesta sporter används domare med synskärpa ned till ledsyns nivå, detta tydligen inte inom travet som drar gränsen vid totalt mörker. Domaren missar, trots upprepade repriser, det flagranta regelbrottet och förbrukar därmed kårens resterande förtroendekapital i en handvändning. En handvändning som tillika leker med de 93 miljoner kronor som godtrogna spelare kastat in i hopp om fair play! Behöver jag påpeka att jag lägger 7 streck i detta lopp bara för att se favorithelvetet vinna på fusk.

Lopp 3. Här spikar jag felaktigt favoriten nr.3 Food Money med Mercedes Balogh i sulkyn. Mercedes är visserligen ingen kvinna jag vill hålla i handen under mörka vinternätter eftersom hon vid flera tillfällen förut stått för styrningar som trotsat alla beskrivningar. Denna gång gör hon dock inga större fel men eftersom hästen visar sig hata mållinjen stapplar den sakta i mål i det slagna fältet.

Lopp 4. Här startar dagens största favorit nr.5 Fossens Bonus, streckad på hela 73% av kupongerna. Eftersom hästen dock är orutinerad bestämmer jag mig helt riktigt för att försöka fälla honom och därmed få bra betalt. Således betalar jag för 5 hästar. För att göra historien kort; det blir uppförstorat målfoto mellan favoriten och en av mina högoddsare. Behöver jag skriva vem som är först? Jag sänder mina trettiokronors läsglasögon rakt in i väggen så att de bryts i två exakt lika stora delar. Min fru, som sitter bredvid och som känner mig rätt bra lyfter blicken från sin bok, kisar mot mig men vet genom erfarenhet att det nu inte är lämpligt att prata sommarsemesterplaner eller dyra inköp med mig.

Lopp 5. I detta svåra fjortonhästarslopp känns det som jag streckat sjutton hästar, men jag missar ändå det glada sto som vinner till tjugotvå gånger fläsket, ofattbart! Då hästar är flockdjur är det många som inte vill lämna klungan för att springa ensamma där framme och på så sätt bli vinnare. Hästar, oftast hingstar som Victory Tilly, Maharajah och Mack Lobell älskade dock ensamhetens rampljus och blev på så sätt undantagen. En annan häst som tydligen också älskar ensamhet är detta lopps nr.4 Daytona, som jag övermodigt betalat för. Problemet var att hästen valde den ensamhet som fanns en bra bit efter fältet och som briljant nog inte tröttade ut honom.

Lopp 6. och Lopp 7.  Låt mig bara sammanfatta dessa två lopp med att jag sätter bägge mina spikar! Naturligtvis till ingen nytta då jag som vanligt endast får fem rätt och tjänar exakt noll kronor eftersom femrättspotten blir till nästa veckas jackpott. Tolv timmars loppanalyser i ATG`s lopparkiv och ett smärre antal kronor är till råttorna, men jag fick det i varje fall verifierat att det så klart inte finns någon långskäggig rymdpajas  som sköter rulljangsen.

Det visar sig att barnilsson hade ett återfall och spelade samma dag! Eftersom jag saknar de enorma ekonomiska resurser som låter Lunds stolta tidning betala för jättesystem, hade jag endast ett mindre system. Men jag satte vinnaren i guld, eftersom man aldrig kan lita på en favorit körd av en kvinna. Hade 4 i det loppet, men betalade för hästen, inte Mercedes. När jag betalar för en Mercedes ska det vara en begagnad bil.

Avdelning 4. (jag vill här ta till protokollet att det är avdelning 4, absolut inte lopp 4 den dagen på Axevalla, eftersom detta lopp inte ingick i V75. Begå självkritik, Frasse!) En blind gammal travspelare kan med röven och en bit krita räkna ut att detta är en “veckans spik” som är i stora problem i förhållande till hur den är uppskriven. Jag gör som Frasse, garderar med 3 ytterligare kameler och har tvåan i mål, är säker tills det är 5 meter kvar, typ. Har inga glasögon att kasta, mina är för dyra.

Avdelning 5. Sätter 22-oddsaren lätt. (5 kameler totalt)

Avdelning 6 o 7. Missar båda spikarna, eftersom jag har ont om pengar. Sätter båda på dubbeln, på 6 kombinationer.

Nu kommer det (kanske) roliga! Jag började inte titta på “Vinnare” på kvällen förrän lite för sent, och missade således sändningen av avdelningarna 1 och 2! Om vi nu gör det hemska (och osannolika) tankeexperimentet att Frasse och jag slagit våra påsar ihop denna dag och följande inträffat: Frasse får sina spikar i 6 o 7. Jag får min gardering av guld och får igenom 22:an. Så långt inte så konstigt eller hemskt kontrafaktiskt. Antag också att Fossens Bonus torskar med nos i stället för vinner med nos.

I så fall har Frasse och jag 7 rätt och en hel del pengar och är lite glada. MEN. Jag har INTE sett avdelning 2, vilken så målande beskrivs av Frasse ovan, där en lärling tydligen nästan kör ihjäl en medtävlare och sedan inte blir diskad. Och där Frasse har tvåan. Med det scenariot och den felande länken Frank Nilsson diskad, hade varken Frasse eller jag behövt jobba en minut i våra liv längre. Jag vet inte riktigt hur jag skulle ställt mig till domarinsatsen i det läget, men jag fruktar det värsta. Det bästa hade nog varit att jag blivit rättshaverist och skrivit 5 inlagor till ATG och Axevalla. Dagligen.

Kanske bäst att inte spela mera. Eller vad säger du Frasse?

5 Comments

Filed under Kultur och nöjen

5 responses to “Verklighetsflykt

  1. A. Gramsci

    Vore det inte bättre om hästarna galopperade istället för att trava? Då vinner ju den snabbaste? Jag bara frågar asså

    • Finns redan. Kallas så vitt jag vet för galoppkapplöpning. Kruxet är bara att eftersom den snabbaste alltid vinner, blir det i allmänhet för lätt att spela. Alltså har människan för galopphästar hittat på något djävulskt som kallas handikapp, vilket betyder att handikappsättaren lägger vikter i de bästa hästarnas sadlar, för att det ska bli mera rättvist. Kallas konstigt nog inte för “svenskergalopp”, men borde kanske döpas om.

  2. A. Gramsci

    Tack för klargörande. Har faktiskt undrat detta länge, utan att ha orken att ta reda på bakgrunden. För mig framstår det som den mystiska idrottsgrenen “gång”. Varför tävla i “gång”, när man kan springa? Det är nästan lika pantat som de fiktiva grenarna “långsamskidåkning”, “ickeprecisionsskidskytte” och “kortlängdhoppning”.

  3. Verklighetsflykten har jag förståelse för, värre är det med flykten från din blogg.

    • Du menar min egen flykt? Har dessvärre ont om tid och börjar samtidigt precis som du resignera på riktigt. Jag menar, det räcker väl med en (1) Thatcher-kopia som borgerlig partiledare? Men tre (3)???? Börjar bli gammal och vill inte dö i förtid, kan knappt titta på burken längre. Jag blir som den gamle Amnesty-ordföranden som jag hade nöjet träffa en gång på nittio-talet. På kvällen skulle han “titta” på nåt soffprogram där både Göran Skytte och Per Ahlmark skulle medverka. Han var rädd om sin hälsa och skulle sitta i ett rum intill och få programmet filtrerat via sin fru. Ungefär där är jag nu, men min sambo är ovillig att agera filter.

Leave a Reply

