Barnilsson resignerad

Inget inlägg sedan början av december, ser jag. Anledningen är i huvudsak  att jag i stället för ilska rörande folks dumheter nu har resignerat. Framförallt gäller det inrikespolitiken och journalistiken, det finns knappast något hopp på dessa områden att den intellektuella nivån höjs. Följande är en kort resumé av den gångna månaden.

  • Extra val inställt. Borgerligheten kryper till Canossa efter att ha spelat poker om ministertaburetterna. Resultatet blir en menlös politisk gröt som samlas kring den infantile och konflikträdde s.k. mittenväljarens grumliga åsikter. Ett ännu större hån mot begreppet representativ demokrati än brukligt, alltså. Själv hade jag sett fram mot ett extra val, det hade åtminstone blivit en historisk händelse av intresse.
  • Journalistflockens inkompetens. Här nås nya höjder, eller rättare sagt bottennoteringar. Jag trodde Sivert Öholm och Herbert Söderström från min ungdoms raseriutbrott inte gick att överträffa. Jag hade fel. Efter att ha använt den korrekta termen extra val under en kort ”försöksperiod”, gick de inkompetenta politiska kommentatorerna tillbaka till den felaktiga termen nyval. Jag gissar att man böjde sig för allmänhetens dumhet, eftersom man fick samtal från folk som undrade varför det inte heter nyval? Redaktionsmöten vidtog där man gav upp sin folkbildande funktion och kapitulerade? Häpnadsväckande eftersom man tidigare velat ”utbilda” folket genom att kalla SD för ”främlingsfientligt” i stället för det mer korrekta ”nyfascistiskt” eller ”rasistiskt”, samt att de s.k. public service även konsekvent använde det horribla uttalet ”tjugohundrafjorton” i stället för det mer närliggande ”tvåtusenfjorton”. Samtidigt svänger man sig med ordet ”kaos” rörande ett riksdagsarbete som sker helt enligt grundlagen, vilket jag kritiserat tidigare.
  • Medieskuggor. Ukraina, drönare och Palestina har ingen tid med längre. I dagarna har förvisso inträffat ett antal vidriga terrordåd i Frankrike. Om man räknar civila lik i Ukraina, Palestina, Irak, Syrien, Afghanistan och Irak, kommer man raskt fram till att uppmärksamheten per capita inte är helt proportionell och vi i ”väst” och våra journalister har än en gång visat att snacket om människors lika värde är bara just snack, munväder, en läpparnas bekännelse.
  • Demonisering av Ryssland och Putin. Agendasättandet styrt av USA och dess organisationer för världsherravälde med hjälp av mediekrigföring har gett en bild av Putin som den stora ondskans man. Man kan jämföra med motsvarande kampanjer mot Khomeini, Saddam Hussein och Milošević.  Föga förvånande traskar man på stockholmsredaktionerna patrull, framförallt rörande Ukraina. Manegen är krattad åt ett visst håll och ingen orkar lyfta en annan räfsa. De få som gör det har svårt att nå fram, eftersom det ligger i mångas intresse att bibehålla demoniseringen. En intressant skriftställning finns recenserad i AB av Thorsten Kälvemark, verket har en statsvetare från USA som författare och är utgett på Karneval förlag. Recensionen i AB finns här.
  • Krigsmakten i Sverige får mer pengar. Massor av pengar. En budgetubåt och ett antal ryska, fullt fungerande, stridsplan på intenationellt vatten hotar tydligen Gotland och den svenska medelklassens välstånd? Sossarna har en lallande försvarsvän i Peter Hultqvist, som beter sig som om det försvarsindustriella komplexet har en hållhake på honom i form av bilder i tagna genom speglar på hotellrum, eller liknande. Alternativt kan karln inte tänka klart eller är hopplöst godtrogen. Kanske var hans pappa korpral, jag vet inte. I vilket fall börjar den årliga propagandatillställningen i Sälen i morgon (den heter Folk och Försvars Rikskonferens) och utgången tycks given eftersom ingen kan stava till nedrustning längre utan att särskriva och eftersom ingen heller kan tänka lobbying, påverkan, bluff eller budgetubåt.
  • Resignation. Klassklyftorna ökar samtidigt som unga universitets-”utbildade” i mitt närområde på fullt allvar hävdar att det inte finns några klasser överhuvud.  Att medellivslängden kan skilja 10 år beroende på bostadsort är naturligtvis en slump, liksom att antalet kvarsittande tänder hos 80-åringar är flest i rika kranskommuner kring Stockholm. Man kan komma in på lärarhögskolan om man hjälpligt kan skriva sitt namn på blanketterna på högskoleprovet. Det finns idioter i alla politiska läger som tror att man genom lagstiftning kan hindra ”våldsbejakande extremister” att åka till främmande land för att slåss frivilligt. Jag kommer att dö i en monarki eftersom det finns någon typ av helig överenskommelse fattad i Torekov 1971 (sic!), den tycks ha samma status som konstitutionen i USA från 1789, den kan alltså inte ändras och ”grundlagsfäderna” är heliga män som inte kunde ha fel och som kunde se in i framtiden, tydligen oändligt långt. Jag får, om jag lever till jag blir 69, nästan ingen pension eftersom de monumentalt korkade sossarna, med den stora begåvningen Anna Hedborg som galjonsfigur, blev totalt lurade av borgerliga ”pensionsmatematiker” och därmed sålde ut den största juvelen i sossebygget, nämligen ATP. Allt som jag och mina kamrater på vår tid kunde räkna ut med röven och en bit krita är tydligen ofantligt komplicerat att fatta??? Som lök på laxen torde USA-lakejerna inom borgerligheten snart lurat i dum-sossarna att vi absolut måste gå med i NATO eftersom vi annars riskerar att inte kunna försvara oss i detta extremt farliga riskområde i världen. Alltså USA-trupp på svensk mark, med befogenhet att ta med sig kärnvapen, troligen i min livstid. Feta och dumma legosoldater från USA på permission i en stad nära mig?

Det ser alltså illa ut och problemet är väl att det inte finns så många ställen att emigrera till. Vilket jag för övrigt inte kan, eftersom jag måste försörja mina barn tills de blir vuxna. Återstår alltså ett ofantligt psykiskt lidande tills jag befrias av intigheten. Det hade kunnat vara värre, jag har än så länge råd med bedövnings- och njutningsmedel och Allan Widman hade kunnat vara Krigsminister.

2 kommentarer

Filed under Diverse, Krig och krigsmakt, Massmedier, Politik

2 responses to “Barnilsson resignerad

  1. A. Gramsci

    Ganska tråkigt måste jag säga

Kommentera

