Fiender

På min arbetsplats, där jag tillbringar min måttligt vakna del av dygnet, finns det minst två Stora Fiender. Den ena är Akademiska Hus, borgerlighetens hydra som skapades för att förminska akademiker under den mest kompetenta regering Sverige någonsin haft. (För den oinvigde och unge kan jag påpeka att här avses regeringen Bildt som satt oförtjänt länge, nämligen 91-94. Mest kompetent ska här läsas ironiskt, och med 91-94 avses årtal på nittonhundratalet). Den andra stora fienden är Overheaden (läs overheadkostnaden), som beräknas enligt regler som får mig att häpna, men jag vill för min mentala hälsas skull inte veta alltför mycket om detta räknenissebyråkratiska moras. Nedanstående remsa är i dubbel bemärkelse illustrativ:

 

Mycket roligt! I alla fall för den som arbetar inom den kreativa universitetssektorn, av kapitalets räknenissar även kallad “lekstugan”.

Leave a comment

Filed under Jobbet, Kultur och nöjen

Leave a Reply

