Bojkott av restauranger i Lund

Min stad har begåvats med ett antal restauratörer som gett sig in i politiken. Man har helt enkelt propagerat för en borgerlig valseger genom att under en dag höja sina priser till den normala momsnivån, alltså den som fanns innan Allianzen kom på att kasta ca 5 miljarder i halsen på restaurangkapitalet. Denna “jobbskapande” åtgärd har visat sig vara extremt kostsam per nytt jobb, vilket leder till att (S) vill avskaffa den. (Man är väl mån om statens finanser och tänker “krona för krona”)

Jag förstår att restauratörerna vill ha momsbidrag på andra branschers bekostnad, men deras inlägg i valrörelsen gör att jag dessvärre måste bojkotta dem. För all framtid. Gäller även krogverksamheten. Följande kommer alltså att drabbas, om än milt, eftersom jag endast besökt några av dem enstaka gånger:

  • Glorias Bar & Restaurang
  • Klostergatans Vin & Delikatess
  • Mat & destillat
  • M.E.A.T.
  • Pintxos
  • Restaurang Finn Inn
  • Stortorget Restaurang
  • Tegnérs Matsalar
  • Toyo och Wasabi

Ett par av dessa visste jag tidigare inte om att de ens fanns, så tack för upplysningen, den kamrat som gjort mig uppmärksammad på skyltar jag ska undvika. Jag bojkottar redan av liknande skäl hamburgerkedjan MAX, som tills helt nyligen hade en konkurrensfördel gentemot de vidriga McDonalds och Burger King. Slut med det nu, efter det beramade brevet till de anställda med uppmaning att rösta borgerligt. Mina barn får helt enkelt klara sig utan hamburgare. Undrar om de överlever?

4 Comments

Filed under Kultur och nöjen, Politik

4 responses to “Bojkott av restauranger i Lund

  1. Jonas blomqvist

    Var jobbar du någonstans, så vi kan bojkotta din arbetsplats

    • Lunds universitet. Det står dig naturligtvis fritt att bojkotta universitetet, men du bör då ha i minnet dels att min blogg är mina privata åsikter, dels att min arbetsplatsorganisation inte strax före valet lagt sig i valrörelsen med olika skrämselaktioner. Universitetet tar sannolikt helt avstånd från min blogg, men det står dig naturligtvis fritt att bojkotta universitetet i alla fall.

  2. A. Gramsci

    Varför är inte sossar, vänsterpartister och miljöpartister välkomna på ovanstående restauranger? Obegripligt för ett vinstdrivande företag att gränsa ut grupper av kunder. “Min klädbutik är politiskt engagerad mot jurister, danskar, gubbar som bär hatt och folk som sär skriver. Er vill vi inte ha som kunder” Haha, så pantat! Jag har alltid undrat varför restauranger är sådana ekonomiskt inkompetenta skyddade verkstäder att de kräver statsunderstöd i form av speciallåg moms för att klara sig.

    • Det finns en risk till för just restauranger. Det finns både catering och representation på lokal som kommunen beställer. Även en borgerlig regim i Lund hade dragit sig för att i kommunens namn beställa av sagda restauranger, eftersom man då kunde få kritik för att gynna “de egna”. Givetvis gillar borgerligheten dessa restauranger, men ett kommunalråd eller liknande strävar efter att minimera risken för kritik på grund av jäv.
      “Tänkte inte på det???”

Leave a Reply

