Fas 3

Slölyssnade just på nollorna i public service, bildmediet. Var visst någon typ av borgerligt färgade nyheter om Fas 3, bland annat att det har bytt namn i Orwellsk anda, heter numera Sysselsättningsfasen. Verkligheten överträffar dikten.

Nej, jag är inte riktigt där än. Men jag vet inte, det vore kanske intressant att före Fas 3 få möjligheten att träffa en s.k. jobb-coach i låt säga 28-årsåldern. (Mina nuvarande arbetskamrater ser detta som ett väldigt lustigt scenario,  av oklar anledning…).

Den enda tanken jag har just nu är hur det kan ha gått så långt att det är allmänt erkänt att man tvingar folk att arbeta. Jag menar, borgerligheten och de fina fisliberalerna var väl alltid synnerligen  kritiska till de arbetsläger och den arbetsplikt som fanns i planekonomier, enkannerligen östblocket. I dag sitter vi i Sverige i allt väsentligt med arbetsläger, d.v.s. Fas 3. Skillnaden är bara den att i Sovjetunionen med flera stater tvingade man folk som var arbetsföra att arbeta. Här tvingar vi folk som  inte är arbetsföra.

Liberal humanism i all sin glans. Vi måste undvika Utanförskapet. Det måste vi.

Lämna en kommentar

Filed under Jobbet, Massmedier, Politik

Kommentera

