Jag är en dinosaurie, jag vet!

Mitt problem är att jag har växt upp i en inte fattig,  men väl knapert utrustad  arbetarmiljö. (växte upp hos  mina morföräldrar, födda 1904 och 1908). I denna uppväxt förelåg ett attitydproblem till utbildning, vilket ganska  snart rättades till av mina egna erfarenheter i skolan på 60-talet och 70-talet. Jag hade  bra lärare, för det mesta. De flesta av dem var  folkpartister, men konstigt nog var de bra i alla fall!

Småningom ägnade jag mig  åt universitetsstudier, men  utan att vara  karriärkåt, snarare kunskapskåt. Detta ledde till ett upphöjande av vetenskap  och kunskap i mitt sinne, vilket i sin tur långt om länge ledde till tankar om att bli lärare. (jag tänkte nog ungefär att det måste finnas ett behov av folk som kan något på riktigt.) In på lärarhögskolan i mogna år, upptäckte raskt att jag hade fel, det fanns verkligen inget behov i skolsystemet för folk som kunde något på riktigt. Det fanns däremot tydligen ett behov av ideologiska dilettanter som  dillade om demokrati, frihet och marknadsekonomi.  De kallas med ett modernt språkbruk för  pedagoger, eller kanske rättare  neo-pedagoger. Det viktiga för dem är en värdelös metod, skitsnack och att stup i kvarten stoppa in Förintelsen, Miljön och Könsperspektivet, även om det handlar om matematik. Man kan i  så fall, om man klarar rektorns fisliberallackmustest,  få högre lön. (rektorn är givetvis på gymnasienivå rekryterad från en förskola, med enda merit  att “vara en god  ledare som håller hårt i  kommunens ekonomi”. Att vederbörande inte fattar ett jota i något gymnasieämne är irrelevant.)

Alltså skiter arbetarungen (jag) i att söka jobb i det totalkraschade skolsystemet och återgår till sitt laboratoriesluskjobb. Arbetarungen lider av torftigheten, men tröstas emellanåt av att torftigheten är ännu värre i ett s.k. kollegierum på ett gymnasium.  Åren går.  Arbetarungen läser Aftonbladet på nätet och blir jävligt upprörd  (idag!).

Det visar sig nämligen att Karin Pettersson i AB angriper Anders Borg. Förvisso en rimlig ansats, Borg för helt följdriktigt borgerlig politik som kastar stekta sparvar i halsen på dem som redan har krävan full av ananasjärpe och hummer. Problemet är bara  att Pettersson ondgör sig över något Borg sagt.  Citerar  nedan Petterssons artikel:

Det var inte bara vad Anders Borg sa om lärarna. Det var hur han sa det.

”Det går inte att ”känna” mattetalen. Man kan inte samtala sig till ett deriveringsresultat. Man kan inte uppleva en andragradsekvation. Det hjälper inte om hela gruppen håller varandra i händerna och känner tillsammans, man hittar ändå inte svaret på Wikipedia”, sa Borg och anklagade den svenska lärarkåren för att syssla med “osedvanligt dålig pedagogik”.

Nej, så pratar man faktiskt inte om väljargrupper som givit en sin röst och litar på en.

Framför allt går man inte bakom ryggen på någon med ett sådant budskap.

Inte konstigt att lärarna blev arga tillbaka. Det är nog i själva verket ett sundhetstecken.

Hur Pettersson kan kritisera Borg för något som är 100% korrekt övergår mitt förstånd. Pettersson verkar dessvärre ha någon sorts totalt snedvridna sossebrillor på sig, eftersom det för en gångs skull inte finns något att invända. Pettersson sitter sannolikt och leker sossesandlåda i en bostadrätt i Stockholms innerstad och hade tyvärr inte en susning om matematik när hon gick i skolan  och har det inte nu heller. Pettersson har också sannolikt gjort det gamla vanliga korkade sosse-misstaget att försöka avskaffa normalfördelningskurvan. Hon tror att “alla kan” bara de får “rätt pedagogik”. Detta är fel, fel, fel!!! Alla kan inte! Men sossarnas uppgift är att ge dem som kan möjligheten. Att detta ska vara så jävla svårt att förstå i sosseträsket???

Givetvis hatar jag högerpolitik och således även Borgs politik. Men jag instämmer:

  • Det går inte att “känna” matematik
  • Man kan inte samtala sig till deriveringsresultat. (jag tror Borg här avser att antingen löser man det eller inte)
  • Man kan inte uppleva en andragradsekvation (varför skulle man det, det är bara att lösa den)
  • Det hjälper inte att man håller händerna hela  gruppen, man hittar ändå inte svaret på Wikipedia
  • Den svenska lärarkåren sysslar (numera) med osedvanligt dålig pedagogik

Vid närmare eftertanke är det tveksamt om den svenska lärarkåren sysslar med pedagogik överhuvud. Ordet har fått en närmast reverserad betydelse.

Att Pettersson sedan avslutar med att det inte är konstigt att lärarna blev arga tillbaka, utan att det  skulle vara ett sundhetstecken, är också märkligt. Pettersson ställer sig på alla stolpskottens sida, de som blivit lärare med dåliga ämneskunskaper de senaste 20 åren. Det vore i stället ett sundhetstecken om lärarna hållit med Borg. Man borde sagt: “Tyvärr, vi har haft kass rekrytering ett antal år. Men nu slänger vi ut idioterna om du tar hit pengarna för att anställa dem som kan något. På riktigt!”

1 Comment

Filed under Skolan

One response to “Jag är en dinosaurie, jag vet!

  1. Pingback: Dinosaurierapport från sosseträsket … | LARS P. SYLL

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s