Utveckling?

Jag har för ovanlighets skull pallrat mig till biblioteket och lånat böcker vilka jag garanterat kommer att lämna för sent och därigenom bidra negativt till den skrala hushållsekonomin. Kom över ett gammalt album av Zits!, en serie som jag förr tyckte var lite smårolig men som nu har blivit högaktuell. Jeremy i serien är nämligen 15 år, vilket råkar vara min sons nuvarande ålder. En del problem mellan generationerna tycks vara likartade över tid och trots avståndet över Atlanten. Men eftersom albumet är från 1998, vilket för övrigt är min sons födelseår, har en del prylar förändrats.  Följande konversation utspelas:

Jeremy: — Mamma! Den här datorn är en dinosaurie! Så trög! Och hårddisken är helt full!

Jeremy: — Vi måste skaffa minst 64 Megs minne till och en bra grafisk accelerator. Och det gamla 14.4 kbps-modemet är pinsamt. Det  tar evigheter att titta på allt på nätet! Och vi behöver en  scanner, en färgskrivare, en 3- eller 4 gigabytes hårddisk, ett grafikprogram och en 20″-skärm vore fint.

Mamma: —  Jaha, vad kostar det att skaffa allt det där, Jeremy?

Jeremy: — Nästan ingenting… Kanske fyra eller fem tusen dollar.

Mamma: — Fem tu… tu.. tu.. tu..

Pappa: — Vad har hänt här?

Jeremy: — Jag tror jag pajade moderkortet.

Det vore såklart roligare om jag scannat serien och lagt in den, men jag vågar inte av upphovsrättsliga skäl. (Tack Frasse). Priserna här påminner mig om en historia hur två forskare på min avdelning behövde en snabb dator för beräkningar kring 1990. Man bestämde sig för en 386:a (DX?) som var den tidens värstingalternativ från Intel och man ansåg sig också behöva ett enormt stort lagringsutrymme. Jag vill minnas att man beställde en extra hårddisk på ca 100 MB. Räkningen för alltsammans finns fortfarande arkiverad. Pris: 96 000 SEK.

Kapitalismen suger visserligen, men jag kan inte förneka att den ger vissa drivkrafter rörande utveckling…🙂

Lämna en kommentar

Filed under Historia, Kultur och nöjen

Kommentera

