Börjar jag bli gammal?

Ja!

Jag blir nämligen förvånad över att läsa ett vettigt inlägg i SvD. Förvisso av kolumnisten Jenny Nordberg, men ändå? Varför har hon inte censurerats av den mörkmörkblåe Per Gudmundson? Fungerar den fria pressen? Jag börjar få något religiöst i blicken, likt Karl-Bertils ömma moder på julafton. Jag citerar ur kolumnen:

Betänk för ett ögonblick vissa delar av USA:s utrikespolitik. Som att plocka upp misstänkta från hela jorden – inklusive svenska medborgare – och ställa dem inför rätta med hjälp av terroristlagar. Eller bara avrätta dem på plats med hjälp av drönare. Eller låta dem förlora förståndet på Guantánamo.

Är det en förlängning av svensk utrikespolitik som våra folkvalda ställer sig bakom? I den mån de nu har en aning om vad som händer – och har lust att ta någon typ av ansvar för det.

Fålkpartiets store intellektuelle rörande försvarsfrågan, Allan Widman, ser antagligen inga som helst problem under sin halmhatt eller sin stålhjälm med denna förlängning av USA:s utrikespolitik. Hans partiledare vill ha Patriot-missiler på Gotland och ser nog heller inget problem. Dessa två är sannolikt till fullo informerade och har förhoppningsvis tänkt (?) till om att Sverige går USA:s ärenden. Men att det finns en majoritet av de s.k. folkvalda som om de informerades om lakejen Sveriges reella förhållande till USA, verkligen ställer sig bakom FRA-lagstiftningen och det värdelösa kontrollorganet håller jag inte för troligt. Eller lever jag på riktigt i en korrumperad bananmonarki?

Lämna en kommentar

Filed under Krig och krigsmakt, Politik

Kommentera

