Skolan och förstatligandet

Senast kommenterade jag det uppenbara att förstatligande av skolan är, åtminstone i det här landet, en förutsättning för att åter komma tillbaka till en s.k. kunskapsskola. Om man gör denna nödvändiga åtgärd, samt följer upp den med att återge lärarna rimlig lön och därigenom status, får man emellertid ett tråkigt problem. Rekryteringen har under de senaste 20 åren varit bristfällig vilket lett till att det nu finns ett stort antal lärare i systemet, de är i åldrarna 25-45, som saknar nödvändiga ämneskunskaper. Jag brukar kalla dem nickedockor eller stolpskott och jag träffade på dessa “lycksökare” på lärarhögskolan i mitten av nittiotalet. En kamrat jag fortfarande träffar brukar kalla dem för “Astrid Lindgren-gänget” eftersom de försökte kompensera bristande kunskaper med blåögdhet. För att höja yrkets status är det risk att man måste höja lönerna även för de malplacerade stolpskotten, vilket kanske inte verkar rimligt. Tyvärr ser jag ingen annan väg och förr eller senare går även Astrid Lindgren-gänget i pension.

Major Björklund har rätt i att skolan är trögrörlig i bemärkelsen att förändringars effekt tar lång tid. Alltså är det kostsamt att göra fel, eftersom det tar tid att rätta till. Tjugo års rekrytering av stolpskott är ett allvarligt fel som vi dessvärre får dras med och man kan hoppas att politiker härav lär sig att en högpresterande lärarkår är en värdefull nationell resurs. Vi hade denna nationella resurs. Vi har den inte längre. Ska vi försöka få tillbaka den?

Advertisements

Leave a comment

Filed under Skolan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s