Den definitiva krossen?

Vissa artiklar önskar man att man hade skrivit själv. Antagligen inträffar detta när någon eller några på ett effektivt och sakligt sätt satt på pränt ungefär ens egna åsikter. I det här fallet i DN är det onekligen på det sättet. Herrar Jansson och Thullberg har i skön förening lyckats med något jag inte skulle gjort, eftersom jag hade haft svårt att hålla borta invektiven mot vad som i realiteten är ren dumhet på skolområdet. (Att jag inte fått utrymme på DN-Debatt en annan sak, men mindre relevant)

Åtgärder för att  vrida tillbaka skolklockan  som är  nödvändiga:

  1. Förstatliga
  2. Höj ämneslärarnas löner, lägg tillbaka undervisningsplikten till ca 1980 års nivå och ta bort närvarotvånget när man inte undervisar.

LR och Thullberg/Jansson och Björklund verkar överens om att punkt 1 ovan  är  nödvändig. Den är i sin tur en förutsättning för att genomföra punkt 2, vilket i sin tur är en förutsättning för att åter göra läraryrket attraktivt för den del  av befolkningen som har förmågan  att tillgodogöra sig en relativt avancerad universitetsutbildning. Det finns nämligen inte en chans i helvetet att få upp resultaten med elevers  “egna kunskapssökande” och lärarlösa lektioner och diverse fjanterier (läs pedagogik) avsedda för  förskolan. Det som krävs är en kunnig  ämneslärare.

Förstatligandet är en förutsättning för att  lyckas men är inte hela  lösningen. Denna förutsättning kommer  inom kort att försöka förhindras av ett antal aktörer.  Följande kommer  att inträffa:

  1. Ett antal stolpskott, troligtvis pedagogfruntimmer, kommer att skriva en replik undertecknad Lärarförbundet. Deras huvudtes kommer vara att det är viktigt att ha utbildad personal i förskolan och de kommer att dra slutsatsen att alla  lärare är lika viktiga och således bör ha samma lön. (snark)
  2. Den mycket märkliga organisationen SKL lär ha ett antal medietränade figurer som kommer att skriva eller uttala sig för att kommunerna visst gör sitt jobb och att kommunerna minsann är kompetenta huvudmän. (snark)
  3. Ett antal individer inom den “kreativa” sektorn, typ reklamnissar, artister och modeskapare, kommer att debattera detta på just individ-nivå. Det kommer dyka upp “jag hatade matte men klarade mig ändå eftersom jag är så kreativ”-argumentet. Härav förväntas man dra slutsatsen att internationella PISA-jämförelser är irrelevanta och att vi klarar oss ändå??? (snark) Dessa lyckade individer har aldrig lyckats tänka en samhällelig tanke och har, eftersom de är dåliga i matematik,  aldrig begripit begreppen medeltal eller genomsnitt. Således kan de hålla käften rörande skolområdet.

Till detta kan man  lägga  att varken dumsossarna eller dumhögern lär förstatliga skolan. Sossarna eftersom de inte längre begriper skolpolitik, högern för att deras slutgiltiga mål är lägre  skatter och därmed ökade klassklyftor.

Således kommer det fortsatt att  gå åt helvete. Men det var en  bra artikel!

4 Comments

Filed under Skolan

4 responses to “Den definitiva krossen?

  1. Visst,,,,men,,,eh,,,vänta lite. Det är något som inte stämmer här,,,,eh,, låt se. Ah,,, nu hittade jag det. Den siste kommunisten menar tydligen att det är ett måste med differentierade löner i lärarkåren. Hrmm,går inte detta stick i stäv med bloggarens ideologi??……..Äsch, det är nog bara jag som är dåligt påläst. Kanske är det så att elitlärarna har större behov av mer pengar än lågutbildade förskollärare…….

    • Hej kamrat Frasse! Nä, du är i princip riktigt påläst. Det numera omhuldade finska skolsystemet lärde sig mycket av DDR eftersom Finland på den tiden hade goda relationer med både väst och öst. Det man tog från DDR var framförallt idén att rekrytera väldigt ämneskunniga lärare. (Kan tyckas självklart?) Kruxet med kapitalismen är att den genomsnittligt drivande kraften är ekonomisk vinning och eftersom Sverige dessvärre fortfarande är en kapitalistisk stat är det naivt att tro att man kan få kunniga ämneslärare genom att dels plåga dem med korkade kommunpolitiker, dels ge dem usel lön. Vilket innebär att kommunaliseringens vänner är naiva och okunniga, eftersom de både gillar kapitalism och vill ha en bra skola.

      Förstatligande är enda chansen ut ur nuvarande elände och vi gamla kommunister gillar staten, åtminstone när den kontrollerad av proletariatets diktatur är en övergångsform till det klasslösa samhället. Förstatliga mera!

      Jag är inte den siste kommunisten. Jag känner minst en till och sen har vi ju Proletärens redaktion i Göteborg…

    • Av någon anledning håller min sambo med dig, lite oklart hur och varför. Men det verkar som att hon anser att kommunister inte ska gilla lönespridning. Hur hon anser att man i väntan på det klasslösa samhället ska rekrytera gymnasielärare har jag dock inte lyckats ta reda på…

      Lönespridning är i kapitalismen i viss utsträckning nödvändigt mellan olika kategorier. Således är det kontraproduktivt för lärarrekryteringen att skillnaden mellan förskollärare och gymnasielärare är marginell. Detta innebär inte att jag anser att lönespridningen inom respektive kategori ska vara betydande, d.v.s Björklunds s.k. förstelärarsystem suger. Anledning: det skapar spänningar inom en kategori med samma utbildning. “Karriären” kommer i praktiken att bestå av tvivelaktiga mätningar av kompetens (lärare sätter som bekant i Sverige betyg på sig själva) samt fjäsk för den inkompetenta rektorn.

    • A. Gramsci

      Lönespridning fanns också i den kommunistiska världen, och användes för att effektivisera resursallokeringen och uppmuntra särskilda kompetenser att söka sig till områden/sektorer/företag/myndigheter som var i behov av dessa. För en kommunist är det således inga problem alls med differentierade löner. Däremot är det ett problem med ett galet svenskt skolsystem som med kombinationen obefintliga krav på lärarkompetens/fri etablering av privatskolor/tvång för huvudmannen att acceptera i stort sett vilken aktivitet som helst som skolgång och det fria flödet av skattemedel till skatteparadis i Karibien är världsunikt. Inte ens Pinochets Chile kom i närheten (och de anses som god två i grenen ”galna skolor”)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s