Gnäll!

Eller kanske ”I don’t like Mondays” trots att det idag är tisdag? I vilket fall är det ovanligt tungt nu för min ålder. Subjektivt naturligtvis och den hurtfriske springer förbi med ett snärtigt ”Det finns de som har det värre!”. Snaaark….

För att få ordning på hjärnan och fatta vad man egentligen håller på med i Fredrik den Ondes kapitalistiska tvångsarbetsläger brukar jag i dessa stunder ”återvinna” en god Fredriks (Virtanen) krönika. Den här är från den mörka borgerlighetens mörka februari för nu snart ett år sedan. Ett litet axplock:

… En ny jävla morgon där medelklassens moderna ekorrhjul knarrar i gång igen och jag stiger upp och är lönsam.

Detta mitt liv kallas med ett ­modernt och gräsligt ord för ­arbetslinjen.

Jag hatar arbetslinjen. Jag vill vara ledig med full lön, vilket är enkelt eftersom vi som inte vill jobba bara är en liten minoritet. Resten av befolkningen springer omkring som hurtiga fåntrattar i sysselsättningens självbedrägeri. Alltså kostar det ytterst lite för staten att ge mig en rejäl medborgarlön.

Länk till Virtanens februarikrönika i AB.

3 kommentarer

Filed under Jobbet, Kultur och nöjen

3 responses to “Gnäll!

  1. A. Gramsci

    Sänkningen av krogmomsen har hittills kostat 10 Mdr. Den kan enligt Ki 4000 jobb. Det innebär att varje jobb kostade 2,5 Mkr. Om man hade tagit de 100 Mdr som Centerpartiet slösade bort på oss i Nuon affären så hade vi kunnat pensionera 40 000 förtjänta arbetare.

  2. A. Gramsci

    Vidare, låt oss säga att en måttfull arbetare nöjt sig med 800 000 spänn – då hade vi kunnat sträcka ut denna pension till 120 000 förtjänta arbetare – motsvarande hela den arbnetande befolkningen i Göteborg. Underbara tider framför oss!

    • Jag tolkar detta som att A. Gramsci, efter att ha ägnat sig åt sann matematik, håller med mig och också vill sluta jobba som vilken dussindirektör som helst?
      Borgerlig matematik är falsk matematik. Fast dom där KI? Är inte det någon sorts vänsterorganisation styrd från Moskva???

Kommentera

