Schack och samtal

Som jag tidigare skrivit här har jag det ibland tvivelaktiga nöjet att vara lagledare för en schackklubb. Nu senast var det mer tvivelaktigt än vanligt, eftersom det visade sig att vi var tvungna lämna två (2!) w.o. och således ställde upp med endast sex spelare. Eller fem, eftersom som det är tveksamt om jag själv räknas som spelare, jag flyttar mest runt pjäserna. Nåväl, vi förlorade trots detta matchen med minsta möjliga marginal, eftersom motståndarna hade problem med sin rekrytering av sina toppspelare.

Det bästa med den här matchen var i stället att jag fick två böcker av en lagkamrat som är översättare, som tack för litteraturlån i samband med översättningen. Vi kunde också efter partierna tala lite om den skeva bild rörande andra världskriget och Sovjetunionen som är förhärskande i det allmänna (borgerliga) medvetandet. Tveksamt dock om det ska kallas medvetande, snarare dvala. Boken det gällde är Stalingradprotokollen av Jochen Hellbeck. Eftersom jag både i ungdomen och senare i livet mer eller mindre förläst mig på Andra världskriget inser jag att detta är en välkommen justering av den mytbildning som de facto förekommer om kriget mellan Sovjetunionen och Tyskland. Problemet  har alltid varit en extrem överskattning av USA:s roll för utgången av kriget och en nedvärdering av Sovjetunionens. På senare tid har ett antal svenska krigshistoriker samt den välkände Anthony Beevor till viss del justerat detta. Förvisso kan man kritisera Beevor, men han är trots allt öppen med att huvudorsaken till det tyska nederlaget är Sovjetunionens krigföring.

Min kamrat skickade igår e-post med tips rörande vårt samtal. Dels en berömmande recension i GP som finns att läsa här, dels ett klipp som tar upp en mytbildning inom ett annat område rörande det stora och ”fria” landet i väster. Klippet inbäddat nedan. Som han skriver är det en ”kort och pedagogisk framställning av tillståndet i det ruttna presidentdömet”.

Visst är det ett fint system? En skendemokrati som var modern på 1700-talet kapades av giriga kapitalister och riskerar nu slå över i någon form av teokratisk galenskap.

(Om du ser en annons nedan ber jag som vanligt om ursäkt för detta.)

Lämna en kommentar

Filed under Historia, Krig och krigsmakt, Kultur och nöjen

Kommentera

