Utomjordingar räddningen?

Lindström har onekligen vissa poänger…

lindström2013-09-03

7 Comments

Filed under Kultur och nöjen, Politik

7 responses to “Utomjordingar räddningen?

  1. Jaha. och den här roliga bilden av Lindström har du naturligtvis tillstånd till att publicera. Som väldigt god vän vill jag bara upplysa om att illasinnade jurister scannar nätet på upphovsrättsvidriga bilder. En halvkompis till mig åkte på 9600 SEK i böter för ett par månader sedan för att ha publicerat en flagga!!

    • Nej, det har jag inte, men du får gärna berätta mera. Det hör möjligen till saken att Lindström sprider detta själv digitalt och att det är hans bild råder det väl ingen tvekan om. Vad var det för flagga? Rättsfall i Lunds tingsrätt?

      Jag har varit lite orolig för det här, det erkännes. Men min kamrat Pålsson Syll, som är ofantligt mycket större i bloggvärlden, menar att den här typen av publiceringar är legio, men att man i enstaka fall kan bli kontaktad varefter det helt enkelt bara är att ta bort inlägget eller bilden. Jag har också bedömt risken som väldigt liten, eftersom mina läsare är så få.

    • A. Gramsci

      Oj, i så fall så är hela facebook och twitter olagligt. Synd om dem. Skulle tro att bildanvändningen enligt ovan faller under citaträtten. Och gör den inte det, så får man väl använda en blogg som har server utanför Reinfett-Sveriges ädla gränser.

      • Användarna råkar väl rimligen illa ut även på facebook och twitter om de snor bilder, men jag misstänker att det är samma sak som för mig, att man i allmänhet slipper undan om man är privatperson med ett litet antal besökare. Jag tror tyvärr att Frasse har rätt principiellt.

  2. Tyvärr ett solklart fall av upphovsrättsövertramp. Om det sedan uppdagas eller inte är en helt annan sak. Att din blogg har få besökare spelar mindre roll då scanningen inte tar hänsyn till detta. Numera finns det företag (jurister) som enbart ägnar sig åt att köpa upphovsrätter i syfte att stämma överträdarna civilrättsligt. Se http://www.bildombudsmannen.se för ytterligare info
    I fallet med “flaggan” stämdes i runda slängar 300 mindre svenska företag. Det blev förlikning, men samtliga fick betala.

  3. Det bör påpekas att jag på intet sätt vill verka som en glädjedödare. Jag är bara orolig för att du inte kommer att ha fri tillgång till internet i Kumlabunkern och att jag på så sätt inte får ta del av ditt eminenta bloggande!

    • Jag vet mycket väl att du inte är glädjedödare, utan snarare vill skydda min familj från onödiga utgifter. Visst är det roligt att skriva av sig ibland här, men eftersom bloggar inte går under TF finns en liten risk att man kan åka på kostnader för förtal eller upphovsrättsbrott.

      Att hela tiden vakta sitt tangentbord på detta sätt är tråkigt, men jag tänker att upphovsrättsjuristerna även om de hittar fel borde ha lite större fiskar att jaga.

      EDIT: Kollade länken och förstår affärsidén. Flaggbilden: Dels gällde det ett foto, dels 300 företag. Jag är inte säker, men gissar att företagare bör vara lite mer försiktiga än småbloggare. Ska kolla på några fall där, exempelvis verkar även regeringen ha trampat i klaveret.

Leave a Reply

