Konsum eller ICA?

För den som är uppväxt i ett arbetarhem på 50- och 60-talen är frågan löjlig. Jag har ett stort antal gånger i mitt liv berättat historier om min morfar och mormor och deras relation till Konsum, eller “Koppran” som de kallade det. En kamrat skickade nyss en länk till denna artikel i SDS, där Ann Heberlein berättar ganska väl hur det ligger till och vad man förväntar sig respektive absolut inte förväntar sig av kooperationen. (oklart om länken funkar, beror på ert förhållande till SDS korkade betaltjänst).

Precis som sosse-partiet har “Koppran” förändrats, dessvärre inte alltid till det bättre. Marknadsnissar sitter och gör glättiga reklamblad och Ann Heberlein blir upprörd. Det blir jag också. Men jag skäms fortfarande när jag handlar på ICA eller i Antonias närbutik (Hemköp). Jag försöker hålla dessa osolidariska inköp på ett absolut minimum. Vilket jag är stolt över.

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

