Marknaden tänker åt mig

Jag prenumererar på Proletären. Läser i den ungefär vid senaste årsskiftet att Oscar Niemeyer dött, nästan 105 år gammal. I den lilla artikeln nämns att han givetvis var kommunist, samt att han bekostat översättningen av Ludo Martens Another View of Stalin till portugisiska.

Hmm, varför har gamle Niemeyer gjort sig detta besvär, jag anar ugglor i den berömda mossen. Söker och hittar Martens bok, men den verkar inte finnas i tryck i Sverige på något bibliotek överhuvud, misstänker tankeförbud? Den finns emellertid som .pdf i tre nedladdningsbara delar här. (helt lagligt!)

Efter att ha kollat runt lite rörande ämnet Stalin stöter jag sedan på en herre vid namn Robert Service, historiker och en flitig producent av biografier om Stalin och Lenin och Trotskij. Tydligen är Service inte särskilt förtjust i Trotskij, vilket lett till en hel del kritik från kollegor inom historikerskrået, bl. a. har ett antal tyska historiker skrivit på en lista för att försöka stoppa Suhrkamps utgivning av en av hans böcker, se här och här.

En hastig genomläsning gör att man gissar att herr Service spelar fiendens musik, så att säga. Men jag kollar ändå på Bokus om det går att få tag i hans verk, och hittar genast hans Lenin — A biography till det facila priset av 105 SEK.

Till läsaren som orkat så här långt med mig, nu kommer det roliga! Bokus försöker naturligtvis kränga fler böcker än jag söker efter och för detta ändamål finns det en liten panel till höger på deras sida med ett antal förslag för den som redan köpt Leninbiografin:

  • Magdalena Graaf: Mitt perfekta liv
  • Johan T. Lindvall: Madeleine: prinsessan privat
  • Helena Ekholm m.fl.: Vägen tillbaka: må bra, prestera bra!

Hur är detta möjligt??? Jag menar att rekommendera ovanstående tre till någon som köper en Leninbiografi? Vill man förolämpa mig? Det finns bara två möjligheter. Antingen har någon använt min dator under helgen och köpt en massa dynga, alternativt har hen som skrivit algoritmen till reklamprogrammet fått något om bakfoten. Troligen det senare. Jag gissar på en överviktig skäggig yngling med ring i örat och Björn Borg-kalsonger…

Lämna en kommentar

Filed under Kultur och nöjen

Kommentera

