Avdelningen onödig forskning

Eller kanske man kan tala om nyhetsjournalistik som presenterar något som alla redan visste? Det jag tänker på är denna lilla notis i Aftonbladet. Den är för övrigt ett gott exempel på ”trickle-down”, eftersom AB snyltar på den här artikeln i The Independent. Den artikeln i sin tur hämtar från originalet, som efter ett tag blir ”wonkish” om man uttrycker sig som en bloggkollega inom vetenskapliga sfären plägar göra.

Mycket väsen för ingenting. Tänk er motsatsen, att ju smartare folk är och ju längre utbildning de har ( i genomsnitt), desto mer religiösa blir de??? Möjligen skulle detta gälla på medeltiden, eftersom det fanns så få karriärvägar utanför svartrockeriet, men vore absurt anta i en nutida vetenskapsbaserad kontext.

Jag väntar fortfarande på att svartrockarna ska tvingas släppa greppet om de små barnen. Det jag tänker på är skolavslutningar i kyrkan. Men kanske kan man ana ett samband mellan intagningspoängen till lärarhögskolorna (enligt uppgift räcker det med 0.1 på högskoleprovet) och oförmågan hos lärarkåren som helhet att inse det olämpliga i kristna ritualer på skoltid.

Det kan ändå finnas en liten poäng med fjäsket för svartrockarna? Jag citerar ur Independent-artikeln:

According to the study […] even during early years the more intelligent a child is the more likely it would be to turn away from religion.

Så sant. Jag minns det som igår när jag blev ateist. Det var när prosten Mörk (han hette så!) under lördagsmorgonsamlingen spottade ut sitt Fader Vår och vi i min klass satt på första bänkraden. Det var 1963 och jag var sju år.🙂

Lämna en kommentar

Filed under Religion, Skolan

Kommentera

