Har rest lite…

Jag är nyligen hemkommen  från en resa till Tyskland, som på många sätt är ett riktigt land. När  jag tittar på TV på hotellet slipper jag framförallt de småborgerligt mysiga Gärdet-töntarna, utan får oberoende av kanal en klassisk nyhetsuppläsare med neutral uppsyn.

När jag tittar på Confederations Cup-finalen och Brasilien i matchöppningen gör 1-0 med en halvliggande anfallare, ropar reportern förtjust “Ahh, wunderbar, precis som på Gerd Müllers tid!” (trevligt med någon som minns en riktig center)

Eftersom tyska är ett något större språk än svenska, finns det riktiga tidningar som har daglig utgivning, exempelvis Junge Welt. Denna kan köpas i de flesta normala tidningskiosker, utan att störas av det svenska märkliga distributionssystemet, trots att tidningen är uttalat marxistisk. Världen blir plötsligt ännu lite större än om man läser Proletären och ofantligt mycket större än om man läser den malliga morgontidningen DN, vilken med knapp nöd kan se utanför tullarna utan hjälp av TT och AP.

Men framförallt: När jag återkommer till den inskränkta bananmonarkin Sverige är jag i lycklig okunnighet om att någonting pågått på en perifer ö i Östersjön. Jag hade faktiskt förträngt det korkade marknadsgycklet Almedalen. Jag hade i min  enfald inbillat mig att redaktionerna äntligen skulle fatta att det är värdelös journalistik, eller rättare sagt knappast ens journalistik överhuvud, när man skickar folk på betald mingelsemester till Gotland. Jag är naturligtvis dum, eftersom både politiker, journalister och marknadsnissar har ett gemensamt intresse av att låtsas som att gycklet är viktigt för “demokratin”. I själva verket vill hela gänget ha gratis semester och gratis snittar. Den allmänhet som förväntas ta del av detta skiter till 99% fullständigt i vad som händer i marknadsstånden, eftersom det är så uppenbart att alltsammans påminner om tvättmedelsreklam på TV4. Trots mitt ganska stora politiska intresse skulle det inte falla mig in att lägga tid på Aftonbladets direktsändningar eller liknande tramserier. Lägg ner skiten, möjligen kan det sänka skatten lite, vilket som bekant är borgarnas överordnade mål.

Fattar inte varför det inte stod något om Almedalen i Frankfurter Allgemeine heller, där brukar de flesta stora händelser kommenteras…

Egentligen borde jag i konsekvensens namn lämna denna torftiga bananmonarki som har propagandistiskt stöd av töntarna på Gärdet. Jag vet att jag inte skulle saknas av så många av “svenskarna”, vilket skulle vara högst ömsesidigt. Men det går inte av uppenbara sociala  skäl. Det vore dock  trevligt att någon gång i livet kunna säga att jag är bosatt i en republik, vilket kommer att kräva emigration.

1 Comment

Filed under Kultur och nöjen, Politik

One response to “Har rest lite…

  1. Pingback: Almedalstramset | LARS P SYLL

Leave a Reply

