Plums och plask

En kille jag känner har dels ett horn i sidan till SVT, dels en vana att använda uttrycket ”grodors plums och plask”. Under gårdagen måste han ha fått vatten på sin plums-kvarn om han tittade på SVT-Debatt.

På fyrtiofem (45) minuter ska det ”debatteras”. Tydligen har man bestämt sig i Göteborg för att det inte går att ha bara ett ämne, ve och fasa, då tröttnar kanske de ”unga” tittarna och zappar till TV4. Alltså måste man ha två eller (vanligast) tre ämnen. I går var det tre ämnen, vilket betyder enligt äldre och omodern matematik att det blir i genomsnitt femton (15) minuter per inslag. Dessutom måste programledaren sätta sin prägel på programmet och prata strunt och komma med ”balanserande” motfrågor under ca 2 minuter, vilket gör att det återstår kanske 13 minuter.

Hur såg då värderingen av i-landsproblematiken ut i går?

  1. Liseberg har gråtande barn i sin reklam
  2. Ska kungen abdikera till förmån för Victoria
  3. Krisen i vårdsystemet

Således två fullständiga nonsensgrejor som tränger ut en av de viktigaste frågorna hur samhället ska organiseras. Hur Liseberg gör reklam skiter jag i. Jag skiter också i hur Electrolux och MacDonald’s gör reklam, eftersom jag så långt det bara är möjligt försöker undvika reklam i alla former. Om jag vill köpa något har jag kapacitet att ta reda på vad jag vill ha på egen hand, utan att det sitter någon överbetald tomte och berättar för mig hur bra vissa produkter är.

Sedan går man raskt vidare till den moderna frågan om hur det moderna kungahuset ska förhålla sig till det moderna kungahuset i Nederländerna (sic!), som tydligen har en monark med vett att abdikera. Ska killen med kaffeflickorna abdikera för att den såååå populära Victoria ska kunna ta över??? Löjlig frågeställning, eftersom kungahuset är en medeltida fjantig kvarleva, vilken omedelbart bör förpassas till historiens sophög. Jag ser hellre Annie Lööf som president än har kvar kungahuset.

Återstår i programmet en liten stund med den viktiga sjukvården. En avhoppad läkare konstaterar att han i mer än 10 år hört en massa floskler från byråkrater. Huvudmotståndare en kvinna från det märkliga särintresset SKL, vars huvuduppgift tycks vara att demontera skola och sjukvård. Hennes byråkratisvada är mycket riktigt fylld med managementfloskler. Ridå.

Ridå även för SVT-Debatt. Lägg ner tramset eller gör programmet seriöst. Kvällstidningsrubriker ser man varje dag när man går och handlar, finns ingen anledning att köra dem i repris i SVT.

För övrigt anser jag att Annie Lööf är hård, kall och nyliberal.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur och nöjen, Politik

Kommentera

