Rödvinshögern

Av någon anledning myntades begreppet rödvinsvänster för länge sedan, givetvis som pejorativ från de på den tiden kraftigt intellektuellt akterseglade högerspökena. Det var ganska lustigt redan då, eftersom det alltid varit högern som hällt i sig mängder med vin, medan vi proletärer druckit starksprit och (tysk) öl. Nu kommer den kulturella hufvudstadshögern på att man ska driva med detta så att säga en gång till, genom att kalla sig rödvinshöger. I den malligaste morgontidningen finns en muntration med dessa intellektuella giganter, publicerad här. Man kan lugnt säga att det som vissa anser är mina fördomar rörande högerspöken, snarare är synnerligen välgrundade uppfattningar…

Det är bara en sak jag undrar. Om man nu är så tjusig och inne och höger och rödvinshöger, varför snackar man inte något alls om vin? Rödvinsvänstern ansågs dricka Vino Tinto, Parador och Retsina, det senare konstigt eftersom det helt klart inte är rött. Vad dricker inne-högern i Stockholm? Château Petrus, Château Margaux eller möjligen en Hermitage? Jag antar att Château Cheval-Blanc är för plebejiskt för dessa elitister, eftersom det förekommer i en känd film, gillad av alltför många. (Sideways)

Edit 2013-06-17: Fick en kommentar här, vilket gjorde att jag upptäckte att den malligaste morgontidningen ändrat länken. Är väl rätt några dagar till nu…?

2 kommentarer

Filed under Kultur och nöjen, Politik

2 responses to “Rödvinshögern

  1. Richard

    Nej då, det dricks allt möjligt eftersom vi är helt olika individer med helt olika smak och – hör och häpna – plånboksstorlek och bakgrund! Själv har jag rötterna i Gbg med en far som jobbade i hamnen och tjänar såsom kulturutövare (du kanske missade den lilla detaljen att medlemmarna i denna grupp ägnar sig åt konst och kultur, vilket ju som bekant inte med nödvändighet genererar höga inkomster!?) inte mycket mer än mer än medelinkomsten i landet, så man får rätta strupen efter plånboken.

    Så nog är du lite fördomsfull alltid.

    • Nej, Richard, jag missade inte den ”lilla” detaljen. Förvisso är mitt inslag avsiktligt raljerande och givetvis ägnat att driva med vad jag anser vara en något sent påkommet revanschistisk höger. Men jag kan ändå inte få ihop ekvationen kulturarbetare och höger, om det inte ger höga inkomster. Den måttligt kulturella högern arbetar frenetiskt genom sin s.k. kulturminister för att strypa det mesta av den kommersiellt olönsamma kulturen, nämligen.

      Men det kanske är en fördom det också? Högern har i nuläget en nyspråksanvändning som är imponerande, så jag antar att man anser att man satsar hårt på kulturen, eller kanske ”reformerar” kultursfären.

Kommentera

