Hästkött är gott!

Jag är uppväxt hos mina morföräldrar, födda 1904 och 1908. Båda tillhörde skånskt landsbygdsproletariat och arbetade åt de giriga bönderna i sin barndom och ungdom. Uppenbarligen hade de viss vana vid att äta häst, eftersom det inte förelåg minsta dubier mot att inhandla det smörgåspålägg av häst som i min barndom fanns till försäljning på Konsum i Kävlinge. Det var gott pålägg, perfekt på tjocka skivor bröd från Södervidingebagaren. (60-tal)

Nu skriker man i högan sky i stora delar av Västeuropa över hästköttsskandalen, som den kallas. Det är naturligtvis ett problem att köttindustrin luras, liksom det är ett problem om köttet är dåligt av någon orsak, exempelvis rester av medicinering. Men hallåååå! Finns det verkligen ingen som hört talas om köttskandaler rörande andra djurslag de senaste 20 åren med EU och den fantastiska öppna marknaden? Vidare vet jag vad som kan hamna i korv, eftersom jag arbetat på ett slakteri i min ungdom. Ordet ”köttråvara” är inte så vackert alla gånger, men inte farligt på något sätt i normalfallet, det ser bara äckligt ut och går definitivt inte att ha ens i ett långkok.

Jag tror att de flesta är medvetna om att det inte direkt är oxfilé som är köttråvaran i varken fryst lasagne eller andra färdigrätter. Alltså är det en moralisk upprördhet över att det är just djuret häst som äts upp. Vilket är obegripligt.

Man kanske kan kalla ”köttskandalen” för hästteoremet. Jag tycker att det välkända hästskitsteoremet, även kallat ”trickle-down”, är något att bli oerhört mer upprörd över. Tyvärr är det ganska få som känner till det och företrädarna för hästskitsteoremet sitter oftast på både höga hästar och välbetalda stolar. Ideologiska fekalier lönar sig uppenbarligen och hästskitsteoremet har betalat sig fruktansvärt mycket bättre än slakta hästar.

Nej, jag tror inte ”omvärldsbevakarna” på SVT-Aktuellt kommer att hitta till hästskitsteoremet. De är fullt upptagna med att köra sin pekingeser till rastning med sina SUV. Samt att öva på att se präktiga och nöjda ut i rutan efter varje inslag. Ungefär som om de just har skitit.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur och nöjen, Politik, Politisk ekonomi

Kommentera

