Tea Party Lööf

Aftonbladet har gjort mig uppmärksam på att Lööfs nyliberala härjningar i det gamla Bondeförbundet har väckt förundran även i den stora världen, utanför Sundbyberg och Värnamo. Ärevördiga London Review of Books har blogg-kommenterat nyliberalismens nya drottning här. Jag kan inte låta bli att citera:

Other policies you can probably guess at from her first principle, which seems to be the old John Stuart Mill one of individual freedom in anything that doesn’t directly harm others. This is individualist liberalism taken to its logical conclusion – or ad absurdum, if you like. It is the most extreme form of it I’ve come across in a significant politician anywhere; and Lööf is significant, with the job of enterprise minister in the current centre-right coalition government.

[…] How she and her libertarian allies managed to hijack the old farmers’ party as they did I don’t know, and nor do any of my shocked Swedish friends.

Extremist, javisst! Hur det gick till vet inte jag heller. Men jag har sett Stureplanscenterns fula nuna titta fram för länge sedan, med Federley initialt som frontfigur, därefter som gråtande kappvändare. Hela denna omvändning, som i rättvisans namn huvudsakligen skedde under Maud Olofssons fögderi, har emellertid gått förbi den allmänborgerliga väljarskara jag har kontakt med dagligen. Merparten av dessa är naturligtvis folkpartister eller moderater, vilket leder till att de normalt sett inte bryr sig ett dyft om Centerpartiets interna utveckling. Inte förrän nu! Eftersom det är allmänt känt att jag har ett politiskt intresse, kommer borgarna lite brydda och frågar mig. Exempelvis:

  • Vad i helvete håller dom på med i Centerpartiet? Är dom inte riktigt kloka?
  • Vad skulle Olof Johansson sagt om detta?
  • Är Centern inte längre ett bondeparti?
  • Ligger inte detta väldigt långt från politiken på Fälldins tid?
  • När övergav Centern kärnkraftsmotståndet?

Jag förklarar tjänstvilligt allt om Stureplan, Lööf, Ayn Rand, Margaret Thatcher och nyliberalism. Nu kan jag lägga till en referens till: Sveriges Sarah Palin! Tack, LRB!

För övrigt anser jag att Annie Lööf är hård, kall och nyliberal.

2 kommentarer

Filed under Kultur och nöjen, Politik, Politisk ekonomi

2 responses to “Tea Party Lööf

  1. A. Gramsci

    Fy faan vad orättvist mot Sarah Palin att jämföra henne med Annie Lööf! Lågvattenmärke! Sarah Palin är i jämförelse upplyst, välförankrad, trovärdig, konsekvent och framförallt intelligent. Om man skall jämföra Annie Lööf, hennes politiska fingertoppskänsla, politiska kompass och ideologiska trovärdighet med något, så vore det med en berusad clown på enhjuling med byxorna fulla av arga bin.

    • Jag förstår din poäng, men har du tänkt på att Annie Lööf är jur.kand.? Vilket betyder att hon skulle kunna ersätta Beatrice Ask som justitieminister, eftersom Ask har exakt noll poäng i juridik. Jag menar, Lööf klarar inte av den nuvarande posten så bra, hon kanske skulle be chefen om något hon förstår sig på. Någorlunda.

Kommentera

