82-10

Nej, det är inte basket, inte USA mot Färöarna efter halva matchen. Det är procentsiffor rörande den enda lösningen för svensk ekonomi, en lösning som i stort sett samtliga välutbildade och överbetalda ekonomguruer förespråkade, nämligen Sveriges införande av Euron. Nu är det tyvärr så illa att det gäller opinionsläget i november och det går inte bra för Carl Bastiat Hamilton och hans uppdragsgivare i det s.k. näringslivet. Det är nämligen 82 % mot och endast 10 % för anslutning, som min rubrik säger. Tänk att folk är så dumma att de inte begriper landets bästa? Undersökningen är gjord av ett amatörmässigt litet institut med kontor på kanalöarna.   Förlåt, det var visst SCB, host, host, och resultatet finns att beskåda här.

Som vanligt kan man kommentera en del underligheter rörande undersökningen, exempelvis finns det i pappersutgåvan av gårdagens Svenska Dagbladet som en liten notis man pliktskyldigast satt in. (Nej, jag betalar INTE för högerns flaggskepp i pappersform, den betalas dessvärre av min arbetsgivare, har ögnat i kafferummet). Jag tittar inte på töntarna som sitter i TV-morgonsoffor, men jag antar att inget sägs där heller. Själv tycker jag det vore en underbar vinkling att ta in det vanliga grötmyndiga gänget och låta dem förklara hur de kunde ha så fel. Eller mer tydligt: SÅ IN I HELVETE FEL. Samtidigt kan de få förklara hur det kan komma sig att de fortfarande lyfter fantasilöner.

Återstår att vänta någon vecka eller två efter nyår, då jag gissar att Carl Bastiat Hamilton anser att det kan vara dags att köra igång en enorm propagandakampanj för en folkomröstning om införandet av Euron. Tiden måste vara mogen nu? Det måste den. Fred blir det också om vi röstar rätt den här gången, har jag hört. (Det värsta är att detta k-a-n inträffa, Carl Bastiat har aldrig haft koll på läget i den här frågan.)

Lämna en kommentar

Filed under Politik, Politisk ekonomi

Kommentera

