Klasshat (3)

De små liberalerna spattlar i sitt nät av klassförnekande plattityder.

Plattitydernas mästarinna, tillika förenklingens kejsarinna, har i den lokala borgartidningens nätupplaga i dag presterat ännu ett märkligt alster. Inte ens i CIAs högkvarter år 1962 tror jag man hade en så enkelspårig och enfaldig bild av DDR. Att Avellan inte klarar av att förklara för en nioåring beror kanske på att nioåringar i allmänhet är för smarta för att svälja dumborgerlig rappakalja. Om Avellans nioåring behöver lite mer nyanserad undervisning går det bra att kontakta mig, jag tänkte hålla en sommarkurs på Kuba. ”Damma av klasshatet”. Haha, ska det vara så svårt att fatta att det inte behöver dammas av, det har alltid funnits och kommer alltid att finnas så länge Avellanar, Ohlssöner och Reinfeldtar inte ser strukturer genom sina finliberala glasögon.

En som naturligtvis begripit är Ann-Charlott Altstadt i senaste artikeln i Aftonbladet. Det gläder mig särskilt att Olle Svenning får en skopa ovett för att han inte inser att hans gammaldags sosseri för länge sedan är överspelat, dödat av karriäristerna och brödsossarna på åttiotalet. Altstadt skriver:

Men vad ska man göra med sitt klasshat i dag när exempelvis Liljestrands tidning DN har demoniserat alla politiska krafter till vänster om högersosseriet? […]

Den frågan vill jag också ställa till Olle Svenning som i stället för hat erbjuder läsarna ett politiskt landskap som inte längre existerar. Svenning oroas för en kommunistisk vänster jag aldrig träffat på, som ser socialdemokratin som huvudfiende i termer av ”socialfascism”, ett stalinistiskt begrepp som föll ur modet för typ 80 år sedan.

Alternativet till denna vänster – som bara finns i Svennings fantasi – är enligt honom en allians mellan progressiva krafter inom socialdemokratin och borgerligheten. Men den enda antydan till något som kan påminna om det som Svenning efterlyser var Håkan Juholt. Han kuppades snabbt bort av partihögern, och det var just klasshatet hos riksmediernas välbeställda borgerliga samhällsreportrar som gjorde det möjligt.

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag påstår inte att det var en regelrätt konspiration som nötte ut Juholt, men glasklart hade kapitalisterna och sosse-högern gemensamma intressen med diverse drevjournalister. Nu gottar de sig åt den kapitalistkramande Lövén.

Min kära sambo tipsade i  morse om en annan artikel i AB. Till min fasa är jag nu i stort sett helt överens. Med en präst! Måste fundera lite på konsekvenserna av att inte alla präster i Svenska Kyrkan är den onda religiösa indoktrineringens kolportörer…

För övrigt känner jag just nu ett intensivt klasshat. Det gör nästan ont i bröstet. Jag drar mig nämligen till minnes hur det var när jag var liten och fick titta i min morfars lönekuvert. Så nu känner jag att jag vill slåss. Vad känner den liberala medelklassen? Vill gärna gå och rösta, kanske? Tyvärr, två år till nästa skendemokratiska teater …

Lämna en kommentar

Filed under Politik

Kommentera

