Major Björklunds soldater

… kan stundom verka något ovilliga att gå i strid. Under gårdagen var jag på en väldigt trevlig tillställning i samband med en avslutning. Jag befann mig efter ett tag i samspråk med två damer verksamma inom skolområdet. En replikväxling dem emellan lät ungefär så här:

— Vad gör du nu?

— Jag har precis lämnat en sexa, jag har följt dem sedan ettan.

— Vad händer då, ska du börja om igen?

— Ja, jag börjar med en etta igen.

— … och sedan följer du dem till sexan och får sätta betyg då?

— (suck) Jag kanske byter jobb innan dess.

Det är inte alla som har herr majorens förkärlek för kapitalismens sorteringsmekanismer. Jag har inte bestämt mig om jag tycker det inger hopp eller förtvivlan. Än. (Men som vanligt lutar det åt förtvivlan)

2 kommentarer

Filed under Skolan

2 responses to “Major Björklunds soldater

  1. Tänk så lärorikt det kan vara med avslutningsfester. Undrar om majoren besöker dylika tillställningar?

    • Kanske, men jag tror han försöker undvika att konfronteras med skyttegravsfolket. Kruxet att betyg tidigt för en hel del elever är kontraproduktivt verkar inte finnas i hans föreställningsvärld, ej heller att för att betyg ska ha någon mening måste betygsinflationen åtgärdas. Det är dyrt, har inte majoren råd med.

Kommentera

