Lära nytt

Delvis i utkanten till klasshatsdebatten har i DN Susanne Alakoski och Aase Berg haft ett meningsutbyte. Alakoski skrev först det här, fick sedan svar av Berg och Alakoski fortsatte här. Jag har inte klart för mig styrkeförhållandena på kulturparnassen mellan debattörerna, men ligger åsiktsmässigt sannolikt själv närmare Alakoski. Men ändå är det en formulering hos Berg som jag inte kan släppa:

Det är kontraproduktivt och slappt av Alakoski att, i en artikel som borde gå till oförsonlig attack mot det marknadsliberala moderathelvetet Sverige, dra fram ett lösryckt citat ur en bokrecension som det viktigaste exemplet på medskyldighet till inkomstklyftorna.

Ahh, man tackar för en ny slinga, ska genast lägga in den i min mentala bandspelare. DET MARKNADSLIBERALA MODERATHELVETET SVERIGE. Jag kan tillägga att jag faktiskt hatar det marknadsliberala moderathelvetet Sverige. Jag vet att man i allmänhet på DN inte anser att folk får hata, men det bryr jag mig inte om. Och nej, jag tänker inte flytta till Nordkorea.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur och nöjen, Politik

Kommentera

