Etnisk svensk?

Den Store Ledaren har hoppat i galen etnisk tunna, vilket jag delvis kommenterat tidigare. En viss medial upprördhet har kunnat konstateras, speglad inte minst i SRP1. De som röstat på Den Store Ledaren har emellertid en tendens att bortse från vad som tilldrar sig i den kanalen, eftersom de är helt övertygade om att den styrs av en konspiration driven av miljöpartister och vänsterpartister. Detta har man fått för sig har styrkts av en JMG-enkät från Göteborg.

Lite svårare blir det för de mörkblå sympatisörerna att sabla ner det gamla husorganet SvD? Eller har Wallenberg anställt vänsterpartister och miljöpartister? När jag kollade i SvD:s nätupplaga fann jag det här och det här och det här.

Underbart. Jag fastnar framförallt för följande:

Statistiska centralbyrån (SCB) är den myndighet i Sverige som producerar statistik över arbetslösheten. Generaldirektör Stefan Lundgren konstaterar att SCB inte använder sig av begreppet etnicitet.

– Vi har uppgifter om var människor är födda, i vilket land man är född, och medborgarskap. Men vi har inga uppgifter om etnicitet och det är inte något vi presenterar i statistik, säger han till SvD.

Varför inte?

– Det är helt enkelt så att etnicitet enligt lag är en så kallad känslig personuppgift, vilket myndigheter inte får ta in information om utan att ha ett lagligt stöd. SCB har inget sådant lagligt stöd, så vi får inte föra den typen av uppgifter. Vi ser inte något behov av att göra det heller. [min kursiv]

Faktakollen, SvD, 2012-05-16

Men vänta nu? Citerade jag inte nyligen DO? Vi tar det igen, alltså härifrån:

Vi har få anmälningar om skolavslutningar och de vi har fått kommer främst från etniska svenskar som är ateister.

Alltså, å ena sidan är det enligt SCB olagligt att föra register över det svårdefinierbara ”etniska svenskar” och å andra sidan svänger sig DO med begreppet på sin sajt, dessutom i kombination med ateister. Konsultation av juridiskt kunnig kamrat på arkivområdet ger uppgiften att det kanske ändå är OK, eftersom SCB för register vilka man måste ha tillstånd för. Det jag undrar är i så fall hur DO fått fram sina slutsatser, är det lösa gissningar från en tjänsteman? I vilket fall känner jag mig diskriminerad som ateist! Jag borde kunna anmäla DO för diskriminering! Vart skickar man en sådan anmälan? Till DO är väl inte lämpligt…?

Måste avslutningsvis göra en pudel, i alla fall en halv pudel. Jag ska i fortsättningen försöka uttrycka mig mindre kategoriskt negativt om SvD. Men det betyder inte att jag tänker betala dyrt  för en pappersutgåva.

Lämna en kommentar

Filed under Politik

Kommentera

