Den bruna byxans män…

… börjar marschera igen. I det land jag tänker på just nu har de förvisso redan marscherat ordentligt mellan åren 1967 och 1974, men att det skulle vara dags igen såpass snart är väl ändå en överraskning?

Bilden kommer  från ett reportage i nätupplagan av taz.

Jag tackar Carl Bastiat Hamilton och likasinnade för deras lysande insikter i hur det Europeiska Projektet genom ekonomisk integration och gemensam valuta skulle sprida fred och försoning över kontinenten.

I förrgår skrev jag att jag var etnisk svensk. Jag var helt ovetande om att Den Store Ledaren och Landsfadern, statsminister Fredrik Reinfeldt, ungefär samtidigt hade låtit tungan löpa med exakt samma formulering. Jag får trösta mig med att jag okritiskt tog formuleringen från DO:s sida rörande skolavslutningar i kyrkan. Jag tror inte  Den Store Ledaren kan slinka lika lätt, han fiskar i lite väl grumligt vatten, riktning höger. Hyfsad diskussion bl. a. här.

3 Comments

Filed under Politik

3 responses to “Den bruna byxans män…

  1. Kan bara hålla med Bengt. Redan för ett år sedan skrev jag på min blogg apropå den senaste räddningsplanen för Grekland:

    “För att rädda de krisande euroländerna krävs helt andra lösningar. Främst större krav på kapitalkontroll, rekapitalisering och (temporära) nationaliseringar av stora delar av bank- och finanssektorn. Som det ser ut nu verkar detta inte vara aktuellt. Det gör mig rädd. För det troligaste alternativet är att EU-ländernas skattebetalare tröttnar på att ständigt ta smällarna och gör revolt mot finanssektorn och dess marionettregeringar. Och var den stenen slutar rulla är det ingen som vet.

    Nu vet vi att stenen har börjat rulla:

    The Associated Press

    Date: Tuesday Aug. 2, 2011 6:14 AM ET

    ATHENS, Greece — They descended by the hundreds – black-shirted, bat-wielding youths chasing down dark-skinned immigrants through the streets of Athens and beating them senseless in an unprecedented show of force by Greece’s far-right extremists.

    In Greece, alarm is rising that the twin crises of financial meltdown and soaring illegal immigration are creating the conditions for a right-wing rise – and the Norway massacre on Monday drove authorities to beef up security.

    The move comes amid spiraling social unrest that has unleashed waves of rioting and vigilante thuggery on the streets of Athens. The U.N.’s refugee agency warns that some Athens neighborhoods have become zones where “fascist groups have established an odd lawless regime.”

    Greece, however, may be particularly worrisome because of the intersection of extreme economic distress and rampant illegal immigration, which can create fertile ground for the rise of rightist movements. Immigrant scapegoating has been rife here as unemployment balloons amid economic catastrophe:.

    Men sådant bekymrar väl inte Carl Bastiat Hamilton et consortes. Euron ska räddas TILL VARJE PRIS – INKLUSIVE BRUNA BYXOR PÅ MARSCH!

    • Tack, Lars!

      Jag är fullt medveten om att du ligger före mig, i en hel del bemärkelser. Jag läste inte din blogg förrän sommaren 2011, men jag har ändå ett minne av “den rullande stenen”. Jag trodde nog för ett år sedan att det skulle bli stora problem med de nyliberala “räddningspaketen”, med åtföljande nedskärningar. Men i ärlighetens namn såg jag inte lika många bruna byxor i kristallkulan som nu dras på i verkligheten. Jag hade fel och hoppas att det inte blir lavin. Carl Bastiat kommer inte att se varken stenar eller laviner. Hans glasögon har inte den slipningen. (börjar lära mig ekonomi-liknelse-språket, ibland ganska roligt, trots allt)

      Roligt att du kommenterar här! Det betyder att jag finns! 🙂

Leave a Reply

